< املاک رستمی 2
تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 | 8 بعد از ظهر | نویسنده : محمد رستمی قراعینی
آثار هنرمند «Dirk Bakker» با سابقه ای که در زمینه طراحی گرافیک دارد، به شدت تحت تاثیر علاقه او به خطوط، الگوها و اشکال است و او این اشکال را به شکل یک اثر هنری گرافیکی می سازد.
برترین ها: آثار هنرمند «Dirk Bakker» با سابقه ای که در زمینه طراحی گرافیک دارد، به شدت تحت تاثیر علاقه او به خطوط، الگوها و اشکال است و او این اشکال را به شکل یک اثر هنری گرافیکی می سازد و با دیدن عکس های او ممکن است فکر کنید بیش از حد خوب هستند که واقعی باشند. او می گوید: «عکس برای من مثل یک طرح گرافیکی است، آن را ویرایش می کنم تا زمانی که به یک تصویر جالب، هیجان انگیز و متعادل برسم.» او از قدرت تکرار که منجر به الگوهای جالب می شود لذت می برد. علاوه بر اینکه او باید چشم منحصربفردی برای پیدا کردن الگوها، بافت ها و خطوط داشته باشد، پیدا کردن بهترین زاویه برای گرفتن این عکس ها هم زمان زیادی می برد.

معماری از نگاه یک عکاس حرفه ای!

معماری از نگاه یک عکاس حرفه ای!

معماری از نگاه یک عکاس حرفه ای!

معماری از نگاه یک عکاس حرفه ای!

معماری از نگاه یک عکاس حرفه ای!

معماری از نگاه یک عکاس حرفه ای!

معماری از نگاه یک عکاس حرفه ای!

معماری از نگاه یک عکاس حرفه ای!

معماری از نگاه یک عکاس حرفه ای!

معماری از نگاه یک عکاس حرفه ای!

معماری از نگاه یک عکاس حرفه ای!

معماری از نگاه یک عکاس حرفه ای!

معماری از نگاه یک عکاس حرفه ای!

معماری از نگاه یک عکاس حرفه ای!

ادامه مطلب تعداد بازدید 226 ،  

تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1395 | 7 بعد از ظهر | نویسنده : محمد رستمی قراعینی
دیوار گرگان، دیوار بزرگ اسکندر یا دیوار سرخ نام‌هایی است که بر دیوار گرگان در ادوار مختلف تاریخ گذاشته‌اند. دیواری که به گفته مورخان قدمتی هم‌اندازه دیوار چین دارد.
وبسایت ساعت 24: دیوار گرگان، دیوار بزرگ اسکندر یا دیوار سرخ نام‌هایی است که بر دیوار گرگان در ادوار مختلف تاریخ گذاشته‌اند. دیواری که به گفته مورخان قدمتی هم‌اندازه دیوار چین دارد. این دیوار عظیم تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ و به شماره ۲۳۴۵ ‪ به ثبت ملی رسیده ‌است

دیوار گرگان، دیواری به قدمت دیوار چین

دیوار بزرگ اسکندر یا دیوار سرخ که در متون قدیمی با نام مار سرخ نیز نامیده ‌شده ‌است، در جهت شرقی - غربی با ۲۰۰ كيلومتر طول ساخته شده و از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال‌شرق کلاله ادامه می‌یافته ‌است.

این دیوار از آن رو به «مار سرخ» معروف شده که در ساخت هسته مرکزی و قسمت‌های میانی آن آجرهای سرخ رنگ به کار رفته است.

پیش از آغاز تحقیقات علمی، برخی ساخت این دیوار را به اسکندر مقدونی نسبت می‌دادند و برخی دیگر آن را متعلق به زمان کوروش هخامنشی یا دوران اشکانی می‌دانستند. از این دیوار در برخی متون به سد سکندر و سد نوشیروان نیز نام برده شده است.

از آنجا که این دیوار در جنوب دهستان (در ترکمنستان کنونی) و شمال گمیشان آغاز می‌شده و از نزدیکی گرگان و رود گرگان نیز می‌گذشته به این اسامی هم معروف شده ‌است. همچنین محمد بن نجیب بکران در جهان‌نامه نام این دیوار را «تجنبار» نوشته است.

دیوار گرگان، دیواری به قدمت دیوار چین

بسیاری از کارشناسان بر این باورند دیوار تاریخی گرگان همزمان با دیوار چین ساخته شده و هر دوی این بناها برای مقابله با گروهی از مهاجمان به نام هپتال‌ها ساخته شده که از شمال وارد می‌شده‌اند. برخی معتقدند ديوار بزرگ گرگان به دوره‌ مادی، هخامنشی يا اشكانی مربوط می‌شود؛ ولی مطالعات باستان‌شناسی انجام‌ شده نشان می‌دهد ديوار بزرگ گرگان به اواخر دوره‌ ساسانی متعلق است و بازه‌ زمانی ۴۲۹ تا حدود سال ۶۱۵ ميلادی را در برمی‌گیرد. اغلب تاریخ‌نگاران بر این باورند انوشیروان ساسانی این دیوار را بنا نهاده، اما گردیزی در زین‌الخبار آغاز بنای آن را به یزدگرد اول و اتمام آن را به انوشیروان نسبت می‌دهد. پادشاهان ساسانی که با امپراتوری روم شرقی جنگ‌های مداومی داشتند از سوی شمال نیز با تهدید قوم هون (Hun) و دیگر اقوام شمالی روبه‌رو بودند؛ پیروز، پادشاه ساسانی در سال های ۴۵۹ تا ۴۸۴ میلادی زمانی که با هون‌های سفید نبرد می‌کرد، مدتی را به طور متناوب در منطقه گرگان گذرانده ‌است؛ بنابراین احتمالاً او یا پادشاه ساسانی دیگری (قبل یا بعد از او) برای محافظت از دشت حاصلخیز گرگان در برابر هون‌ها این دیوار را ساخته ‌است. بنابراین دیوار می‌توانست محل رخنه این اقوام را به داخل ایران در فواصل کوهستان‌های قفقاز و خط ساحلی دریای مازندران ببندد. اتفاق نظر است که این دیوار برای جلوگیری از تاخت و تاز قبایل صحرانورد بنا شده بود.

مارکوارت نیز در شهرستان‌های ایران به ساخت این دیوار توسط یزدگرد و بنای شهر دهستان توسط نرسی اشکانی و کمش تپه توسط آژی‌دهاک اشاره می‌کند. سعید نفیسی هم در تاریخ تمدن ایران ساسانی از تعمیر آن توسط مازیار فرمانروای طبرستان خبر می‌دهد.

دیوار گرگان، دیواری به قدمت دیوار چین

در زمان احداث «مار سرخ» سطح آب دریای مازندران پایین‌تر از سطح کنونی آن بوده؛ بنابراین محتمل است برخی از قسمت‌های این دیوار دفاعی اکنون زیر آب فرو رفته باشد. کاوش‌های سال ۲۰۰۷ زیر آب‌های خلیج گرگان بخش‌هایی از دیواری به نام دیوار «تمیشه» را آشکار کرد که گمان می‌رود در نقطه‌ای به دیوار گرگان متصل می‌شده است. حدس‌هایی نیز در این مورد وجود دارد که بخش‌های زیر آب دریا، قسمت‌هایی از پادگانی بزرگ یا حتی بندری ساسانی باشد. گرچه در این زمینه باید تحقیقات بیشتری صورت پذیرد.

ضمن کاوش دیوار دفاعی گرگان اشیای گوناگونی مانند سفال، شیشه و فلز به دست آمد که در بین این اشیا سفال از اهمیت بیشتری برخوردار است. سفالینه‌های دیوار را می‌توان به ۳ گروه ذبل تقسیم‌بندی کرد: سفال خاکستری دوره اشکانی، سفال قرمز دوره اشکانی، سفال قرمز دوره ساسانی.

نخستین پژوهش‌های باستان‌شناسی این دیوار توسط ژاک دمورگان فرانسوی صورت گرفت. بعد از او باستان‌شناس سوئدی «آرن» در سال ۱۳۱۲ شمسی بخشی از دیوار گرگان را به صورت پیمایشی شناسایی و معرفی کرد. در سال۱۳۱۶، اریک اشمیت، خلبان آمریکایی، که با هواپیمای خود از نقاط باستانی ایران عکاسی می‌کرد، با پرواز بر فراز منطقه خط قرمز رنگی را روی زمین مشاهده کرد که با پیچ و تاب از دریا به سمت کوه‌های پیش کمر در شرق استان ادامه یافته است. عکس‌برداری‌های او اسناد مهمی را برای باستان‌شناسان بعدی بر جای گذاشت. در سال ۱۳۵۰، محمد یوسف کیانی، باستان‌شناس ایرانی، با انجام مطالعاتی طول دیوار را در حدود ۱۷۵ کیلومتر برآورد کرد.

دیوار گرگان، دیواری به قدمت دیوار چین

ارقام گوناگونی در مورد طول این دیوار وجود دارد، از پنج تا صد و هشتاد فرسنگ، که ممکن است به دلیل نابودی بخش‌هایی از دیوار و همچنین بریده‌بریده بودنش باشد. در این مورد نجیب بکران به دیواری که از درگز تا سرخس ادامه می‌یابد اشاره کرده و می‌گوید:

«معلوم نیست تا هم خود از دیوار است یا آن خود دیواری دیگر است...»

در مورد جنس دیوار نیز گفتار گوناگونی وجود دارد؛ بلاذری آن را از سنگ و سرب، ابن فقیه از آجر و آهک، ابن خردادبه از آجر و گچ، فردوسی از سنگ و گچ، ثعالبی از سنگ مرمر (بخشی از آن) و نجیب بکران از خشت پخته می‌نویسند. بخشی از دیوار که در روستای گوگجه (شمال کلاله) از زیر خاک بیرون آمده، از آجرهای بزرگ ساخته شده ‌است.

بررسی‌های گروه باستان‌شناسان ایرانی و دانشگاه‌های ادینبورگ و دورهام نشان می‌دهد در ساخت این دیوار عظیم ده‌ها میلیون قالب آجر به کار رفته ‌است. آنان شواهدی از تعداد زیادی کوره و کارگاه ساخت آجر در طول دیوار و در فواصل نزدیک به آن یافته‌اند که نشان‌دهنده کارگاه صنعتی بسیار بزرگ برای احداث این دیوار است. تا كنون حدود ۱۵۰ كوره در اطراف ديوار شناسایی شده است. همچنين برای گرم كردن كوره‌ها از چوب‌های جنگلی يا خاک و خاشاک يا نی استفاده می‌شد. به اين ترتيب كه برای كوره‌های واقع‌ شده در نواحی شرقی كه با جنگل فاصله زياد داشتند از نی، خاک و خاشاک و برای كوره‌های واقع در نواحی غربی كه به جنگل نزديک بودند از چوب‌های جنگلی استفاده می‌شد.

يكی ديگر از مشخصه‌های ديوار گرگان اين است كه طبق منابع تاريخی، اين ديوار بايد بين ۶ تا ۱۰ متر ارتفاع داشته باشد كه از وجود ۶ متر آن مطمئن هستيم؛ ولی برای اطمينان از وجود ارتفاع ۸ تا ۱۰ متری، به كاوش‌های باستان‌شناسی بيشتری نياز است. همچنين به نظر می‌رسد ارتفاع شش متر بايد در تمام مسير ديوار وجود داشته باشد، زيرا ساسانيان برای جلوگيری از نفوذ دشمن حصارهای محكمی را ايجاد می‌كردند.

مقابل ديوار، خندقی به طول ۲۰۰ و عرض ۳۰ متر وجود دارد كه از آن به‌عنوان مانعی برای جلوگيری از نفوذ دشمن استفاده می‌شد. در واقع، زمان جنگ آب گرگان‌رود را كه پشت ديوار گرگان بود، به سمت خندق هدايت می‌كردند تا مانعی برای نفوذ دشمن باشد. علاوه بر اين، يک سد نيز به نام كرگز روی ديوار گرگان ساخته شده بود تا آب مورد نياز خندق تأمين شود.

دیوار گرگان، دیواری به قدمت دیوار چین

اهیمت تاریخی دیوار گرگان

این دیوار از دیوار هادریان که توسط امپراتور هادریان در مرز انگلستان و اسکاتلند احداث شد طولانی‌تر و از بسیاری از بخش‌های دیوار چین، کهن‌تر است. تصور می‌شود که این دیوار سومین دیوار بزرگ تاریخی (بعد از دیوار چین و دیوار سمیز آلمان) جهان و بزرگ‌ترین دیوار آجری دنیا باشد. دیوار گرگان به حد کافی عریض بوده و دارای گذرگاه و موانع مستحکم‌تری نسبت به سایر دیوارهای مشابه و مانع عظیم خطی برای یک ارتش قدرتمند و بزرگ است. این دیوار همچنین طولانی‌ترین اثر تاریخی ایران است که طی ۹۰ سال ساخته شده ‌است. ديوار بزرگ گرگان از نظر طولی پس از ديوار چين، دومين ديوار طولانی در قاره‌ آسياست؛ ولی در جهان پس از ديوار چين با حدود شش‌هزار كيلومتر طول و ديوار سمیز با حدود ۵۰۰ كيلومتر طول سومين ديوار طولانی جهان است.

دیوار گرگان، دیواری به قدمت دیوار چین

قسمت‌هایی از دیوار هادریان

طبق برآوردها ۳۰هزار سرباز می‌توانستند در طول دیوار مستقر شوند. تحقیقات روی یکی از دژها یا سربازخانه‌های این دیوار دفاعی نشان می‌دهد که حداقل تا یک قرن پس از ساخته شدن فعال بوده‌ و نشانه‌هایی از حضور سربازان در آن دیده می‌شود، اما بعد از آن به عللی متروک شده ‌است. از جمله دلایل متروک شدن این تأسیسات دفاعی می‌تواند نیاز به حضور سربازان بیشتر در نبرد با امپراتوری بیزانس یا مقاومت در برابر حمله اعراب بوده باشد.

دیوار گرگان، دیواری به قدمت دیوار چین

پشت ديوار گرگان ۳۶ قلعه با وسعت‌های ۵ تا ۲۰ هكتار شناسايی شده‌اند كه همه‌ آن‌ها ويژگی‌های دفاعی دارند. البته در نواحی غربی ديوار كه بيشتر دشت و بيابان است و ديد بيشتری وجود دارد قلعه‌ها با تراكم كمتری ساخته شده‌اند، ولی در نواحی شرقی كه تپه ماهور و كوهستان بيشتری به‌ چشم می‌خورد قلعه‌ها متراكم‌تر هستند. يكی از نكات جالب توجه درباره‌ اين قلعه‌ها اين است كه علاوه بر ارگ، حصار و برج و بارو همه‌ آن‌ها نيز خندق داشته‌اند. خندق دیوار بیشتر در نواحی شرقی قلمرو دیوار بزرگ گرگان سالم و دست نخورده باقی‌مانده و در بعضی قسمت‌ها در داخل آن کشاورزی صورت می‌گیرد. همچنين بزرگ‌ترين قلعه در ميان اين قلعه‌های پشتيبان، ۳۳۰ هكتار وسعت دارد.

دیوار گرگان، دیواری به قدمت دیوار چین

بررسی‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که مهندسی ایران و امپراتوری ساسانی به خوبی با مهندسی امپراتوری روم رقابت داشته یا حتی از آن پیشی گرفته ‌است. می‌توان گفت مستحکم‌ترین دیوار دفاعی بوده که به دست معماران ایرانی ساخته شده است. يكی از جنبه‌هايی كه ديوار گرگان را با ۱۷۰۰ سال قدمت مطرح كرده، به مهندسی آن مربوط می‌شود كه از ديوار چين و سیمز پيشرفته‌تر است. در ديوار چين از مصالحی مانند سنگ، چوب و آجر استفاده شده، ولی تمام ۲۰۰ كيلومتر ديوار گرگان از آجر ساخته شده است و اين نشان از مهندسی قوی به كار رفته در اين ديوار دارد.

دیوار دفاعی یا دیوار بزرگ گرگان که یکی از آثار شگفت‌انگیز معماری پیش از اسلام به شمار می‌آید، هم اکنون از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای ثبت در فهرست آثار میراث جهانی (یونسکو) مطرح است، اما به دلیل تغییراتی که توسط ساکنان اطراف این دیوار در ساختار خود دیوار و تأسیسات آن شده و همچنین به دلیل تغییرات فرسایش آب و هوایی بخش زیادی از دیوار یا نابود یا زیر خاک مدفون شده است. از سویی به دلیل وجود روستاهایی در مسیر و همچنین زمین‌های کشاورزی روی این دیوار، میراث فرهنگی عملا با چالشی جدی برای ثبت جهانی این میراث عظیم روبه‌رو است.

ادامه مطلب تعداد بازدید 232 ،  

تاريخ : پنجشنبه 6 خرداد 1395 | 9 بعد از ظهر | نویسنده : محمد رستمی قراعینی
محدود ساختمان هایی را می توان در گوشه و کنار شهر های مختلف ایران پیدا کرد که معماران آنها ساختمان هایی با نمای متحرک و پویا را طراحی و اجرا کرده اند. ساختمان هایی که ممکن از هر بار که کنار آنها می گذرید چهره ای متفاوت از دفعه قبل داشته باشند.
وب سایت چیدانه: در هنگام رفت و آمدهای هر روزه همه ما در خیابان ها و کوچه های شهر، پیش می آید که ناچار باشیم بارها و بارها از یک خیابان یا کوچه ای مشخص گذر کنیم. به محل کارمان برویم و یا اطراف ساختمان محل زندگی مان برای انجام کارهای روزانه قدم بزنیم. 

در چنین زمان هایی آیا تا به حال به نمای ساختمان ها دقت کرده اید؟! چهره آنها در طول روز و تمام روزهای سال یکنواخت و بدون تغییر است، اینطور نیست؟! نمای ساختمان ها پوشیده از مصالح مختلف، به شکلی زشت و زیبا در کنار هم قرار گرفته اند و تا سال ها به همان نحو خواهند بود. اگر امکان ایجاد کمی تنوع در طراحی نماها به وجود می آمد، هر روز دیدن آنها کسالت بار نمی شد.

طراحی نمای متحرک در ساختمان های مدرن ایران

طراحی نمای متحرک در ساختمان های مدرن ایران

در این میان محدود ساختمان هایی را می توان در گوشه و کنار شهر های مختلف ایران پیدا کرد که معماران آنها با توجه کردن به این نکته، ساختمان هایی با نمای متحرک و پویا را طراحی و اجرا کرده اند. ساختمان هایی که ممکن از هر بار که کنار آنها می گذرید چهره ای متفاوت از دفعه قبل داشته باشند. با چیدانه همراه شوید تا امروز شما را با تعدادی از آنها آشنا کنیم.

ادامه مطلب را در چیدانه بخوانید ...

برج دبی (برج خلیفه) بلندترین آسمان خراش دنیا

طراحی نمای متحرک در ساختمان های مدرن ایران

شهر دبی پر است از چیزهای عجیب و پروژه‌های عظیم. بزرگ‌ترین جزیره ی ساخته ی انسان، ساختمان‌های دوار و هتل هفت ستاره، حالا نوبت رسیده به بلندترین برج جهان. سرزمین دبی شاید هیچ وقت تصورش را نمی کرد که روزی مجموعه ای از بهترین های معماری و سازه ای را در خود جای دهد و اینگونه در صدر دنیا بدرخشد. امروز با چیدانه همراه باشد تا درباره ی یکی از شاهکارهای اجرا شده در دوبی که لقب بلندترین آسمان خراش دنیا را از آن خود کرده، بیشتر بدانیم.

ادامه مطلب را در چیدانه بخوانید ...

۸ پیشنهاد ساده برای دکوراسیون اتاق خواب نوجوانان

طراحی نمای متحرک در ساختمان های مدرن ایران

با شروع روز وقتی به تقویم کوچک جیبی خودم نگاه کردم تا ببینم چه کارهایی برای انجام دادن دارم، متوجه شدم که امروز روز نوجوان است، و از آن جایی که همیشه سعی می کنم ارتباطی بین مناسبت ها و مطالبم پیدا کنم، این بار تصمیم گرفتم که برای تان در مورد طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب نوجوانان که شاید بتوان آن را جزو سخت ترین کار ها دانست، بنویسم، حتما می پرسید چرا این کار سخت است؟ پس با چیدانه همراه باشید تا به در انتهای مطلب به جواب خود برسید. 

ادامه مطلب را در چیدانه بخوانید ...

۷ جای مناسب برای میز اتو در دکوراسیون منزل!

طراحی نمای متحرک در ساختمان های مدرن ایران

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با میز اتو خود درگیر و از جا دادن آن در فضای داخلی خانه تان عاجز شده باشید، اما ما امروز می خواهیم به شما ۷ پیشنهاد ارائه دهیم برای میز اتو های تان جایی ثابت پیدا کنید و دیگر نگران در چشم بودن آن ها و مشکلات مخفی کردن آن را نداشته باشید، پس تا انتهای این مطلب جذاب با چیدانه همراه باشید. 

ادامه مطلب را در چیدانه بخوانید ...

۷ دکوراسیون زیبا و ارزان با ظروف قدیمی

احتمالا بیشتر شما تو خونه ها تون چند تایی ظروف چینی لنگه به لنگه یا چند ظرف قدیمی که از مادر بزرگتون بهتون رسیده دارید. اگر هم مثل من دست به شکستنتون خوب باشه که احتمالا توی انبار یک جعبه پر از از ظروف تک و تنهایی دارید که یک زمانی سرویس کاملی بودند. بعضی از شما هم که عشق ظرف هستید و هر جا یه ظرف خوشگل می بینید ناگهان از خود بی خود می شوید و بدون اینکه فکر کنید کی و کجا به دردتون خواهد خورد می خریدش! گنجینه زیباتونو بیرون بکشید!

طراحی نمای متحرک در ساختمان های مدرن ایران

در این مطلب چیدانه برای شما یه عالمه ایده داریم که می تونید به ظروفتون دکوری های خوشگل برای دکوراسیون خونه تون بسازید شاید هم ترقیب شوید سری به یک دست دوم فروشی بزنید و چند تا ظرف رنگ و لعاب دار دیگه به مجموعه تون اضافه کنید. 

ادامه مطلب تعداد بازدید 124 ،  

تاريخ : پنجشنبه 6 خرداد 1395 | 9 بعد از ظهر | نویسنده : محمد رستمی قراعینی
مدل های جدید نمای ساختمان تجاری و مسکونی در حال حاضر نسبت به گذشته در ایران تفاوت های بسیاری پیدا کرده است. از آنجایی که در شهرهای بزرگ با پدیده افزایش بی رویه جمعیت و از طرفی کمبود فضا روبرو هستیم، بیشتر کارفرماها و مسولان شهرداری ترجیح می دهند که ساختمان ها و برج هایی چندکاربره طراحی و اجرا شود.
وب‌سایت اتاق: مدل های جدید نمای ساختمان تجاری و مسکونی در حال حاضر نسبت به گذشته در ایران تفاوت های بسیاری پیدا کرده است. از آنجایی که در شهرهای بزرگ با پدیده افزایش بی رویه جمعیت و از طرفی کمبود فضا روبرو هستیم، بیشتر کارفرماها و مسولان شهرداری ترجیح می دهند که ساختمان ها و برج هایی چندکاربره طراحی و اجرا شود تا توانسته باشند اندکی بر مسائل موجود در سطح شهر کنترل داشته باشند. به همین خاطر ساختمان های چند کاربره را معمولا در سطح شهرهای بزرگ و توریستی احداث می کنند. منظور از چند کاربره بودن، تجمع واحدهای تجاری، مسکونی و اقامتی در یک سازه مشترک است که تمام امکانات رفاهی برای هر قشر را در خود دارد.

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

برای مثال در شهر مشهد مقدس، به تازگی پروژه ای اجرایی شده است که دقیقا همین ویژگی گفته شده در بالا را در خود دارد. ساختمان آرمان یک پروژه مجموعا سه کاربری، شامل تجاری، مسکونی و اقامتی است که در نزدیکی حرم مطهر اما رضا (ع) احداث شده. این مجتمع ۴۱۸ واحد تجاری، ۲۸۶ واحد اقامتی، ۱۱۹ واحد مسکونی و مجموعا ۱۳ طبقه دارد. در نتیجه معماری نمای ساختمان باید طوری می بود که برای هر سه طرف، ایده آل و منطقی بنظر می رسید. در این مجتمع بزرگ علاوه بر دقت و خلاقیت در طراحی و هندسه نما، به بکار گیری عناصر و المان های شاخص جهت متمایز کردن این مجتمع از نمونه های مشابه موجود در اطراف، توجه ویژه ای شده است. در طرحی نمای ساختمان سعی شده از حداکثر امکانات و تکنولوژی پیشرفته، جهت همخوانی نما با فناوری روز بهره برده شود. مثلا نورپردازی نمای ساختمان که بعنوان یکی از تاثیر گذارترین عوامل در زیباسازی بنا شمرده می شود در ین ساختمان به بهترین نحو انجام شده است.

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

ادامه مطلب تعداد بازدید 120 ،  

تاريخ : پنجشنبه 6 خرداد 1395 | 9 بعد از ظهر | نویسنده : محمد رستمی قراعینی
مدل های جدید نمای ساختمان تجاری و مسکونی در حال حاضر نسبت به گذشته در ایران تفاوت های بسیاری پیدا کرده است. از آنجایی که در شهرهای بزرگ با پدیده افزایش بی رویه جمعیت و از طرفی کمبود فضا روبرو هستیم، بیشتر کارفرماها و مسولان شهرداری ترجیح می دهند که ساختمان ها و برج هایی چندکاربره طراحی و اجرا شود.
وب‌سایت اتاق: مدل های جدید نمای ساختمان تجاری و مسکونی در حال حاضر نسبت به گذشته در ایران تفاوت های بسیاری پیدا کرده است. از آنجایی که در شهرهای بزرگ با پدیده افزایش بی رویه جمعیت و از طرفی کمبود فضا روبرو هستیم، بیشتر کارفرماها و مسولان شهرداری ترجیح می دهند که ساختمان ها و برج هایی چندکاربره طراحی و اجرا شود تا توانسته باشند اندکی بر مسائل موجود در سطح شهر کنترل داشته باشند. به همین خاطر ساختمان های چند کاربره را معمولا در سطح شهرهای بزرگ و توریستی احداث می کنند. منظور از چند کاربره بودن، تجمع واحدهای تجاری، مسکونی و اقامتی در یک سازه مشترک است که تمام امکانات رفاهی برای هر قشر را در خود دارد.

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

برای مثال در شهر مشهد مقدس، به تازگی پروژه ای اجرایی شده است که دقیقا همین ویژگی گفته شده در بالا را در خود دارد. ساختمان آرمان یک پروژه مجموعا سه کاربری، شامل تجاری، مسکونی و اقامتی است که در نزدیکی حرم مطهر اما رضا (ع) احداث شده. این مجتمع ۴۱۸ واحد تجاری، ۲۸۶ واحد اقامتی، ۱۱۹ واحد مسکونی و مجموعا ۱۳ طبقه دارد. در نتیجه معماری نمای ساختمان باید طوری می بود که برای هر سه طرف، ایده آل و منطقی بنظر می رسید. در این مجتمع بزرگ علاوه بر دقت و خلاقیت در طراحی و هندسه نما، به بکار گیری عناصر و المان های شاخص جهت متمایز کردن این مجتمع از نمونه های مشابه موجود در اطراف، توجه ویژه ای شده است. در طرحی نمای ساختمان سعی شده از حداکثر امکانات و تکنولوژی پیشرفته، جهت همخوانی نما با فناوری روز بهره برده شود. مثلا نورپردازی نمای ساختمان که بعنوان یکی از تاثیر گذارترین عوامل در زیباسازی بنا شمرده می شود در ین ساختمان به بهترین نحو انجام شده است.

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

نمونه های جدید نمای ساختمان تجاری، مسکونی و اقامتی در ایران

ادامه مطلب تعداد بازدید 133 ،  

تاريخ : شنبه 1 خرداد 1395 | 9 بعد از ظهر | نویسنده : محمد رستمی قراعینی
شیوه آذری، سبکی در معماری ایرانیِ پس از اسلام است که به آذربایجان منسوب است. این شیوه، سبک مغول یا ایرانی - مغول نیز نامیده می‌شود و در دورهٔ حکومت ایلخانان بر ایران (۶۵۴-۷۳۶ق /۱۲۵۶ -۱۳۳۶م) رواج یافت.
برترین ها: شیوه آذری، سبکی در معماری ایرانیِ پس از اسلام است که به آذربایجان منسوب است. این شیوه، سبک مغول یا ایرانی - مغول نیز نامیده می‌شود و در دورهٔ حکومت ایلخانان بر ایران (۶۵۴-۷۳۶ق /۱۲۵۶ -۱۳۳۶م) رواج یافت.

محمدکریم پیرنیا در مقاله «سبک شناسی معماری ایران» (۱۳۴۷) سبک‌های معماری را به زادگاه‌های آنها نسبت داده و از «سبک آذری» نام می‌برد. این سبک را می‎توان بر معماری اسلامی ایرانی در دوره ایلخانان (مغول) منطبق ساخت. دونالد ویلبر «معماری سلجوقی» (شیوه رازی) را شکل ابتدایی «سبک ایلخانی» می‌داند و خود معماری سلجوقی را برگرفته از سبک پیش از اسلام معماری ساسانی می‌داند، به ویژه در شکل و نسبت‌های گنبدها.

پیرنیا می‌نویسد پس از اینکه هولاکو در سال ۶۵۷ق/۱۲۵۹م در مراغه مستقر شد، معماری ایرانی ترقی کرد و در پی دگرگونی‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه، سبک رازی (معماری دوره سلجوقی) نیز تغییر کرد و «سبک آذری» زاده شد. سبک آذری از مراغه آغاز شده و با نام «سبک مغولی» به تبریز و سلطانیه و سپس به سراسر ایران و خارج ایران رفت و روز به روز درخشان‌تر شد. در اوج سبک آذری، شاهکارهای معماری زمان جانشینان تیمور به ویژه شاهرخ (۸۰۷-۸۵۰ق/۱۴۰۴-۱۴۴۶م) بنا شدند. پیرنیا سبک آذری را بر معماری دو دوره ایلخانی و تیموری منطبق می‎سازد اما بیشتر پژوهشگران، هنر و معماریِ دو دوره مغول (ایلخانی) و تیموری را دو دوره مختلف جدا از یکدیگر دانسته‌اند

گنبد سلطانیه؛ سومین گنبد بزرگ دنیا
گنبد سلطانیه مقبرهٔ اُلجایتو است که در ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی از شیوه معماری آذری به شمار می‌رود. گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌است.

معماری ایرانی: شیوه آذری

بزرگترین گنبد از حیص مصالح در دنیا با ارتفاع 48.5 و قطر دهانه ۲۵٫۵ است که در سال ۷۰۳ (ه. ق) به دستور الجایتو (سلطان محمد خدابنده) جهت انتقال پیکر حضرت علی (ع) امام اول شیعیان از نجف به سلطانیه ساخته شد. این بنا در مدت ۱۰ سال توسط ۳۰۰۰ نفر کارگر ساخته شد.

تزیینات و نحوهٔ ساخت این مقبره در واقع نقطهٔ عطفی در معماری آن دوران بوده به این شکل که سبکی جدید را در معماری به‌وجود آورده که از معماری سلجوقی منفک شده‌است.

این بنا شامل ۸ ایوان و ۸ مناره است که گفته می‌شود از ۸ در بهشت (ابواب البر یا درهای نیکی) الگو گرفته است. شامل دو دوره تزئینات است. دور اول تزئینات آجر وکاشی بوده است که به واسطه آجر و کاشی آیاتی از قرآن کریم کتاب آسمانی مسلمانان و ذکر نام خداوند و اسامی پیامبر اسلام و امام اول شیعیان و نام پادشاه نوشته شده است اما بعد از مدتی به دلیلی نامعلوم پادشاه (سلطان محمد خدابنده) دستور پوشانیدن تزئینات کاشی با اندود گچ را می‌دهد که مانند تزئینات کاشی به واسطه نقاشی روی گچ آیاتی از قرآن کریم کتاب آسمانی مسلمانان و ذکر نام خداوند و اسامی پیامبر اسلام و امام اول شیعیان و نام پادشاه نوشته شده است.

گنبد سلطانیه شامل سه بخش اصلی ورودی، تربت‌خانه و سردابه‌است.

معماری ایرانی: شیوه آذری

پادشاه الجایتو پس از نومید شدن از انتقال پیکر حضرت علی (ع) از خاک نجف و کربلا به سلطانیه انتقال داد و در ساخت قسمتی از گنبد استفاده کرد که به تربتخانه مشهور است. پادشاه وصیت کرده بود که در سردابه دفن شود. الجایتو ۲ سال بعد از اتمام ساخت گنبد در سن ۳۴ سالگی بر اثر بیماری درگذشت.

سردابه محل دفن پادشاه است اما عده‌ای از مورخان اینگونه نوشته‌اند که پادشاه در محلی غیر از سردابه دفن شده است.

گفته می‌شود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شده‌است. بنای این گنبد که بعد از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست.


ارگ تبریز؛ یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور
ارگ تبریز (علی‌شاه) نام یک بنای تاریخی در تبریز است. سبک معماری این بنا به شیوه آذری و معمار آن استاد فلکی تبریزی ذکر شده‌است.

این ارگ یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز است. این ارگ در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد و امروزه فضای پیرامون آن برای برگزاری نماز جمعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصلای بزرگ تبریز در این مکان احداث شده‌است.

معماری ایرانی: شیوه آذری

ارگ تبریز توسط خواجه تاج‌الدین علی‌شاه بنا شده‌است. این بنا براثر زمین‌لرزه و گذر زمان تا حدودی تخریب شده‌است. در محوطهٔ ارگ، آثار تاریخی ارزشمندی همچون «مدرسهٔ نجات» که به‌عنوان یکی از نخستین مدارس ایران به‌شمار می‌رفت و نیز «سالن تئاتر شیر و خورشید» قرار داشت که پس از شروع برنامهٔ تخریب و تبدیل ارگ تبریز به مصلای بزرگ تبریز از سال ۱۳۶۰ و در زمان امامت جمعهٔ آیت‌الله ملکوتی، بخش اعظمی از ارگ توسط جهاد سازندگی با بولدوزر و مواد منفجره ویران شده‌است.

ارگ تبریز و محوطهٔ باستانی آن در ۱۵ دی ۱۳۱۰ خورشیدی به شمارهٔ ۱۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده‌است و نقشهٔ حریم استحفاظی قانونی و ظوابط حفاظتی آن در نشست ۲۹ خرداد ۱۳۵۷ شورای حفاظت آثار تاریخی ادارهٔ کل حفاظت آثار تاریخی مشخص و مورد تأیید اعضا قرار گرفته‌است.

امروزه تنها بخشی از دیوارهای عظیم و محراب بسیار بلند شبستان جنوبی این مسجد برجای مانده‌است که خود موید شکوه و آبادانی آن در گذشته‌است. دیوارهای موجود در حقیقت تشکیل‌دهندهٔ ایوان تاق‌پوش و حمال تاقی استوانه‌ای عظیمی بوده‌است که فضای به‌وجودآمده به‌عنوان شبستان و عنصبر اصلی مسجد علی‌شاه به‌شمار می‌رفته‌است. بقایای موجود بنا، حکایت از یک ایوان به‌عرض 30.15 متر و جرز و دیواهای کناری به ضخامت 10.40 متر و پی‌ها و فونداسیونی ژرف و حجیم متناسب سازه‌های فوقانی و ارتفاع احتمالی بنا تا خط آغاز طاق استوانه‌ای ۲۵ متر (البته دقت رد تناسب سازه‌های اثر ۳۶ متر صحیح به‌نظر می‌رسد) بوده‌است.


مسجد جامع ورامین
مسجد جامع ورامین یا مسجد جمعهٔ ورامین مسجدی قدیمی مربوط به دورهٔ ایلخانی است و یکی از قدیمی ترین ساختمان های شهر ورامین است. ساختن مسجد در دوره سلطان محمد خدابنده آغاز و در دوره پسرش به پایان رسیده است. گچبری های این بنا از زیباترین نمونه های گچ بری ایرانی هستند.

تهرنگ بنا میانسرای چهار ایوانی است. نیارش ساختمان دقیق است و آمودهای پایداری دارد. گنبد آن دو پوسته بوده که خود آن ریخته و آهیانه مانده است که گنبد ناری است. شبستان آن با تاق های آهنگ و جهاربخش پوشیده شده است. 

معماری ایرانی: شیوه آذری

در ایوان جلوی گنبد خانه، گونه ای تّرّمیه پَتکانه بسیار زیبا کار شده است. مدخل مسجد دروازه‌اى ورودى است که تشکيل ايوان را مى‌دهد که سرتاسر ضلع شمالى مسجد است و صحن مسجد حياطى مستطيل شکل است وسط آن حوضى است که شبيه حوض‌هاى وسط قلعه‌هاى مسکونى و رباط‌‌ها است. ايوان شبستان بلند و زيباى مسجد جامع داراى کتيبه‌هايى ارزشمند است کتيبه‌هاى سوره جمعه در متن و در حاشيه کتيبه‌هاى کوفى آن از نمونه‌هاى خوب کتيبه‌هاى گچبرى اين عصر است. انواع طرح‌هاى اسليمى و خط‌هاى عربى، کوفى و فارسى را دارا است. 

در قسمت سر در اصل مسجد، در زير قوس اصلى سر در مسجد، همچنين دو ستون تزيينى که از دو طرف قوس تا بالا و راس آن ادامه پيدا کرده و در سر در حرم نيز زير قوس نيم گنبد کاشي‌کارى از پايه قوس تا راس آن از دو طرف به طور کامل و همانند سردر اصلى مسجد وجود دارد. بالاى محراب، تا گوشوارها هيچ کاشي‌کارى وجود ندارد. در قسمت پايين حرم در کتيبه 3 در ورودى به شبستان‌هاى شرقى و غربى که قبلا در مورد آنها صحبت کرديم نيز کاشي‌کارى زيبايى خودنمايى مى‌کند.


مسجد گوهرشاد؛ پربازدیدترین مسجد ایران
مسجد گوهرشاد در مشهد در جنوب آرامگاه علی بن موسی الرضا به ۸۲۱ ق/۱۴۱۸ م به دستور گوهرشادبیگم همسر شاهرخ ساخته شد. به دلیل ظرافت و زیبایی کاشی‌کاری و خط و اسلوب معماری مسجد گوهرشاد، این مسجد از شاهکارهای معماری ایرانی در دوره تیموری؛ و به دلیل موقوفات بسیار و مجاورت با آرامگاه علی بن موسی الرضا از مهم ترین و شلوغ ترین مسجدهای ایران به شمار می‌رود، به طوری که برخی آن را پُربازدیدترین مسجد در ایران می دانند.

معماری ایرانی: شیوه آذری

بارها و در زمان‌های مختلف، بر اثر عوامل طبیعی و انسانی صدمات فراوانی متوجه مسجد گوهرشاد شده است؛ از جمله در زمین لرزه سال ۱۰۸۴، ایوان مقصوره صدماتی دید که بازسازی گشت و همچنین از جمله مرمت‌های دیگر مسجد پس از گلوله‌باران روس‌ها در سال ۱۳۳۰ هجری قمری بود که به صدمه دیدن گنبد و ایوان‌های مسجد منجر گردید که در سال ۱۳۳۹ قمری گنبد و ایوان مقصوره و ایوان‌های شرقی و غربی مسجد مرمت گردیدند. گنبد ایوان مقصوره، در سال ۱۳۳۹شمسی برای مرمت اساسی تخریب گشت و ساخت مجدد آن توسط معماران ایرانی و زیر نظر مهندس عباس آفرنده و با رعایت همان ویژگی‌های گذشته و حفظ مشخصات اصلی آغاز گردید و در سال ۱۳۴۱شمسی خاتمه یافت که در همان زمان نیز سنگ‌های ازاره داخل ایوان مقصوره تعویض گردید و کف ایوان با سنگ‌های مرمر مفروش گشت و در سال ۱۳۴۵شمسی دور ساقه گنبد با کاشی معرق کتیبه‌ای مزین گردید.

اسم گوهرشاد در دو جا با کاشی معرق نگاشته شده‌است: یکی در قسمت بالای در نقره‌ای که به دارالسیاده می‌رود و دیگری بر کتیبه ایوان مقصوره که به خط زیبای شاهزاده بایسنقر است. 

در قسمت وسط نیز کتیبه‌ای به نام محمد رضا امامی وجود دارد. شیوه ساخت این مسجد به سبک چهار ایوانی است و در طی سال‌ها گنبد آن چهار بار تعمیر شده است. سبک معماری این بنا به شیوه تیموری و نام معمار آن استاد قوام‌الدین شیرازی ذکر گردیده‌است.

این مسجد در جنوب آرامگاه رضوی جای دارد و به رواق‌های دار السیاده و دار الحفاظِ آن پیوسته است. یک صحن به گستردگی ۲۸۰۰ متر مربع دارد و زیربنای آن ۹۴۰۰ متر مربع است. بنای مسجد دربرگیرندهٔ ۸ ایوان بزرگ و ۷ شبستان است. گنبدخانهٔ پشتِ ایوان مقصوره، با شبستان‌های یک طبقه، بخش‌های مختلف مسجد را به هم پیوند می‌دهد. ایوان جنوبی، ایوان مقصوره نام دارد و ایوان شمالی، معروف به ایوان دار السیاده است. ایوان شرقی، ایوان اعتکاف نامیده می‌شود و ایوان غربی، ایوان شیخ بهاء الدین نامگذاری شده است.

بر اساس متن کتیبهٔ به خط ثلث در ایوان جنوبی، این مسجد در سال ۸۲۱ ق /۱۴۱۸ م به دستور و کمک گوهرشاد، همسر شاهرخ تیموری ساخته شده است و در طی قرون، خرابی‌های زیادی بر آن وارد شده. بنای مسجد گوهرشاد - که به خاطر نام بانی آن به این نام خوانده می‌شود - تقریباً ۱۲ سال به‌طول انجامیده و معمار اصلی بنا به احتمال قوی قوام‌الدین شیرازی یکی از معروف ترین معماران دوره تیموری بوده‌است.

معماری ایرانی: شیوه آذری

مسجد گوهرشاد مسجدی کلاسیک و به سبک مساجد چهار ایوانی ساخته شده‌است. ضحن مسجد تقریبا به شکل مربع و در اطراف آن چهار ایوان بزرگ تاریخی و در فواصل ایوان‌ها هفت شبستان وسیع و شش در ورودی و خروجی است.

طول صحن مسجد حدود 56.13 متر و عرض 51.18 متر و مجموعا حدود ۲۸۷۳ مترمربع مساحت دارد. ابوان‌های مجلل و مرتفع در اضلاع مسجد به قرینه یکدیگر ساخته شده است.

ایوان‌ها
ایوان مقصوه (جنوبی): مهم ترین ایوانِ مسجد. حدود ۵۰۰ مترمربع مساحت، ۳۷ متر طول و 5.25 متر ارتفاع، از مهم ترین ایوان‌های مسجدهای ایرانی که هنرهای گوناگون در آن به کار رفته است. کتیبهٔ بایسنقر (فرزند گوهرشاد) که از بهترین ثلث‌نویسان عهد تیموری بوده، در این ایوان است که تاریخ بنای مسجد بر کاشی معرق، در آن نوشته شده است. محراب مسجد در میانِ ایوان جای دارد که یک‌پارچه از سنگ مرمر ساخته شده است. کتیبه‌ای در میان مقرنس کاری‌های آن نیز وجود دارد. گنبد مسجد بر بالای این ایوان است.

یکی دیگر از اجزای ایوان منبری است که امروزه به نام «صاحب الزمان» خوانده می‌شود که از چوبِ گردو و گلابی ساخته شده و هنرهای منبت کاری در آن به کار رفته. سازندهٔ این منبر «محمد، نجّار خراسانی» هنرمند ناشناس عصر فتحعلی‌شاه قاجار می‌باشد. این منبر سال ۱۳۲۵ / ۱۹۴۶ میلادی به دستِ «حیدر نیکنام گلپایگانی» تعمیر شد.

گنبد و مناره‌ها
گنبد مسجد به بلندی ۴۱ متر بر بالای ایوان مقصوره جای دارد و سطح خارجی آن با آجر لعاب‌دار و یک کتیبه با خط کوفی تزئین شده است. در دو طرف این ایوان، دو مناره هر کدام به ارتفاع ۴۳ متر ساخته شده و دارای کتیبه‌هایی است. این مناره‌ها از روی زمین شروع می‌شوند و پیوسته به ایوان مقصوره بالا می‌روند و به شکل گلدسته در می‌آیند.

دور خارجی گنبد 61.85 متر است به دلیل مشکلاتی که برای آن به وجود آمد در سال ۱۳۴۱ برچیده شد و دوباره گنبد فعلی با مصالح جدید ساخته شد و تزئین شد.

مسجد گوهرشاد صحنی به وسعت ۲۸۰۰ مترمربع دارد و زیربنای آن ۹۴۰۰ متر مربع است.

منبر صاحب‌الزمان
در زاویه جنوبی ایوان مقصوره نزدیک به محراب منبر بلندی معروف به منبر صاحب‌الزمان قرار دارد. این منبر در سال ۱۲۴۳ هجری قمری به دستور فتحعلی شاه قاجار به دست محمد نجار از چوب گردو و گلابی ساخته شده‌است. از خصوصیات بار این منبر شیوه منبت‌کاری و قلم‌زنی آن و همچنین عدم استفاده از آهن و میخ در ساختش است. ساخت این منبر در سال ۱۳۲۵ آغاز شد که پس از ۵ سال متوقف گردید که بعدا توسط محمد نجار به اتمام رسید.

ارتفاع منبر از زمین تا عرشه (جای نشستن) 7.5 متر و دارای ۱۴ پله است و ابعاد عرشه 1.14 در 1.12 است.

ادامه مطلب تعداد بازدید 121 ،  

تاريخ : شنبه 1 خرداد 1395 | 9 بعد از ظهر | نویسنده : محمد رستمی قراعینی

اين جاذبه گردشگری از نوع بناهاي تاريخي و در شهرستان اصفهان بخش اصفهان واقع می باشد. دارای قدمت صفويان، و در آدرس اصفهان – ضلع غربی میدان نقش جهان واقع می باشد.
سیری در ایران: اين جاذبه گردشگری از نوع بناهاي تاريخي و در شهرستان اصفهان بخش اصفهان واقع می باشد. دارای قدمت صفويان، و در آدرس اصفهان – ضلع غربی میدان نقش جهان واقع می باشد.

ساير توضيحات:

در غرب ميدان نقش جهان و روبروي مسجد شيخ لطف‌الله عمارتی بنام کاخ عالی قاپو وجود دارد. این عمارت یکی از عجایب معماری عهد صفوی در اوایل قرن یازدهم هجری است که به امر شاه عباس کبیر ساخته شد.

عالی قاپو

در حقيقت اين بنا به مثابه يك ورودي بزرگ و با شكوه، ميدان نقش جهان را به مجموعه دولتخانه و عماراتي مانند ركيب‌خانه، جبه خانه، تالار تيموري، تالار طويله، تالار سرپوشيده ، كاخ چهلستون و ديگر عمارات مرتبط مي‌كرده است.

اين کاخ كه در عهد صفويه به نام دولتخانه مباركه نقش جهان شهرت داشته،دارای 38 متر ارتفاع می باشد و تنها بنايي است كه نسبت به ساير بناهاي پیرامون ميدان پيش‌آمدگي دارد و نمادي از قدرت حكومتي به شمار می رفته است.

عالی قاپو

بر اساس برخی مستندات تاریخی كاخ عالي‌قاپو، اولین بنای احداث شده بر فراز کاخی از عهد تیموریان می باشد و دورۀ ساخت آنرا به سال 1000 تا 1006 هجری قمری نسبت می دهند.

اين کاخ داراي پنج در ورودي بوده است كه مهمترين آنها به نام عالي‌قاپو، مشرف به ميدان امام است و ساير درها عبارت بودند از: در چهار حوض در قسمت شمال، در شاهي مشرف به دروازه شهر (معروف به دروازه دولت) در مغرب، در حرمسرا و در جبه‌خانه كه موسوم به در مطبخ بوده است.

عالی قاپو

شاردن در مورد عالي‌قاپو مي‌نويسد: «اين كاخ، بزرگترين كاخي است كه مي‌توان در پايتختي مشاهده كرد. اين كاخ به خاطر درب بزرگ رو به ميدان آن، به عالي‌قاپو مشهور بوده و مردم احترام خاصي براي آن قايل بوده‌اند. اعتقاد و باورهاي مردم بر اين بوده كه درب مزبور از نجف اشرف و از مقبره حضرت علي بن ابي‌طالب (ع) به اينجا آورده شده، و به همين جهت، به نام عالي‌قاپو (باب عالي) نيز ناميده شده‌است.»

در زمان شاه عباس اول، ايرانيان اين درب را مقدس مي‌دانستند و هركس كه پاي خود را روي آن مي‌گذاشت، مجازات مي‌شد. كساني كه مورد لطف شاه قرار مي‌گرفتند، با تشريفات خاصي مقابل درب قصر آمده و آن را مي‌بوسيدند و با صداي بلند، عظمت و قدرت شاه را از خداوند مسالت مي‌كردند. شخص شاه نيز به جهت احترامي كه براي آن قايل بود، هيچ‌گاه از مقابل آن سواره عبور نمي‌كرد. اين درب يكي از مكان‌هاي بست‌نشيني و تحصن بوده كه متحصنين را به غير از شخص شاه، كس ديگري نمي‌توانست از آنجا خارج كند.

عالی قاپو

شاه عباس اول سفرای خارجي و شخصيت‌هاي عالیرتبه را در اين كاخ به حضور مي‌پذيرفته است. بعد از شاه عباس اول نيز، جانشينان او در همين كاخ و الحاقات آن مانند عمارت حوض‌خانه و تالار مرواريد، ميهمانان خود را به حضور مي‌پذيرفته‌اند.

عالی قاپو

از ویژگیهای کاخ عالی قاپو اینست که به هر نمای بیرونی آن بنگریم، تعداد طبقات متفاوتی را برای ساختارش به نمایش می گذارد. از نمای ضلع شرقی، دو طبقه از، نمای ضلع غربی پنج طبقه و از طریق راه پله ویژه ملاقاتهای شاهانه، هفت طبقه نشان می دهد.

پس از عبور از ورودی اصلی رو به میدان و گذر از فضای سر پوشیده به ورودی اصلی کاخ می رسیم که در بالای سردرب آن عبارت "انا مدینة العلم و علی بابها” به چشم می آید که با فرض صفوی بودن آن به این موضوع اشاره می نماید که یکی از محورهای اصلی سیاسی شاه عباس اول، اختلاط مذهب شیعه با ساختار حکومتی بوده و از ثمرات بارز آن می توان از وحدت ملی، اعتلای معنوی و شکوفایی اقتصادی ایران زمین نام برد.

با عبور از درب ورودی از فضایی می گذریم که گنبدی بسیار زیبا بر فراز آن قرار دارد. این فضا دارای مساحتی حدود 64 متر مربع و ارتفاعی حدود 11 متر می باشد که به عنوان یکی از زیبا ترین الگوهای نقوش اسلیمی و ختایی است. با حضور در هر یک از کنج های این فضا و ادا نمودن کلمه ای ،فردی که درکنج متقارن قرار گرفته است ،صدا را به مراتب شفافتر و بلند تر می شنود که این خود یکی از ویژگیهای اکوستیکی این فضاست که در بدو ورود نظرهر بیننده را به خود جلب می نماید.

عالی قاپو

این کاخ دارای سه دستگاه پله می باشد که دو مسیر آن بصورت مارپیچ و یکسره طراحی شده اند و با 94 پله به طبقه آخر منتهی می شود. بازدید کننده برای رفع خستگی نیز می تواند در هر طبقه از آن خارج شده و در بالکن های موجود درغرب هر طبقه کاخ توقف نموده و مجدداً بالا رود.

در سال 1053 هجري قمري در زمان سلطنت شاه‌عباس دوم، تالاري با 18 ستون چوبي به ارتفاع 10 متر به طبقه سوم كاخ عالي‌قاپو اضافه شد. ستون‌هاي الحاقي با آئينه پوشيده گرديده و سقف آن با صفحات بزرگ نقاشي تزئين يافت. ديوارهاي تالار داراي دو پوشش تزئيني است كه اولي در زمان شاه عباس دوم و دومي در زمان شاه سلطان حسين به آن الحاق شده‌است. در میان تالار، حوضي مسي با ابعاد 5 × 7 متر و عمق 60 سانتيمتر وجود دارد. منبع نيز در ارتفاع 5 متري حوض قرار دارد و داراي فواره‌اي است كه از مرمر و مس ساخته شده‌است.

عالی قاپو

از فراز آخرين طبقه كاخ عالي‌قاپو و تالار باشكوه آن، شاهان صفوي و ميهمانان آنها به تماشاي بازي چوگان، چراغاني، آتش‌بازي و نمايش‌هاي ميداني می نشسته اند. وسعت اين تالار ستون‌دار حدود 480 مترمربع است و كف ايوان بين ستون‌ها با تيرهاي چوبي، شناژبندي شده و به استحكام بنا افزوده است. از ايوان كوچكي كه پشت اين تالار است گنبد زيبا و ساده توحيدخانه نمايان است.

عالی قاپو

یکی دیگراز زيباترين فضاهای موجود در اين كاخ، تالار موسيقي با گچ‌بري‌هایی زيبا در طبقه ششم است. وسعت بخش مركزي تالار موسيقي كه به شكل چليپا طراحي شده، حدود 63 مترمربع است.

عالی قاپو

اين فضاي دلنشين داراي ظرافت هنري خاصي است و فضاهاي مجوف در داخل مقرنس‌ها به اشكالي گوناگون شامل ظروف مختلف به شكل نيمرخ ، از گچ ساخته شده‌اند ، علاوه بر جنبه تزئيني، نقش اكوستيكي نيز ایفامی کند که «فرد ريچاردز» ، نقاش معروف، درباره تزئينات گچ‌بري اين اتاق مي‌نويسد: «… اين تورفتگي‌ها مانند قطعات مختلف پازل با تناسب خاصي کنار يكديگر قرار گرفته‌اند…».

عالی قاپو

آنچه عالي‌قاپو را در زمره آثار باشكوه و نفيس قرار داده‌است، علاوه بر معماري متفاوت و بي‌نظير آن، تزئينات منحصر بفرد در هر طبقه آن مي‌باشد كه بدست هنرمندان معروف عهد صفوي يعني رضا عباسي و شاگردان او پرداخته شده است.

عالی قاپو
اگرچه بعد از دوره صفوي به تزئينات اين بنا، خرابي‌ها و لطمه‌هاي جبران‌ناپذيري وارد شده است، با اين حال هنوز هم شاهكاري‌هايي از گچ‌بري‌ها و نقاشي‌هاي عهد صفويه را دربردارد. مينياتورهاي هنرمندانه رضا عباسي، نقاش بنام عهدشاه‌عباس، نقاشي‌هاي گل و بوته، شاخ و برگ، اشكال وحوش و طيور و گچ‌بري‌هاي زيباي آن كه به شكل انواع جام و صراحي در طاق‌ها و ديوارها تعبيه شده‌است، از نقوش جالب توجه اين بناي تاريخي است .تزئينات ياد شده در بخش های مختلف کاخ مانند اتاق‌ها، سقف‌ها، راهروها و پلكان‌ها به چشم مي‌خورد.

بناي عالي‌قاپو به عنوان يك كاخ حكومتي خوش ساخت و زيبا دستاورد ديگري است از هنر معماري دوران صفوي كه از فراز ايوان ستوندار آن منظره شهر باستاني اصفهان و تغيير و تحولات 1000 ساله آن به خوبي نمايان است.

ادامه مطلب تعداد بازدید 130 ،  

تاريخ : شنبه 1 خرداد 1395 | 9 بعد از ظهر | نویسنده : محمد رستمی قراعینی
به ساختارهای نیم کره ای که سقف را می سازد، گنبد می گویند. گنبدها از مصالح گوناگونی ساخته می شوند. گنبدهایی که امروزه به نمادی از یک شهر یا کشور تبدیل شده اند بسته به دوره و تمدنی که آن گنبد را ساخته است، مصالح مختلفی دارند.
وب‌سایت دنج نت: به ساختارهای نیم کره ای که سقف را می سازد، گنبد می گویند. گنبدها از مصالح گوناگونی ساخته می شوند. گنبدهایی که امروزه به نمادی از یک شهر یا کشور تبدیل شده اند بسته به دوره و تمدنی که آن گنبد را ساخته است، مصالح مختلفی دارند. در شرق باستان گنبدها به عنوان مقبره‌ های ماهوری ساخته می‌شدند. اینویت‌ های‌ قطب شمال ایگلوهای‌ شان را از آجرهای برف فشرده و معمولا به شکل یک گنبد می‌ساختند. گنبدها با معرفی نیم‌کره‌های سنگی توسط رومیان باستان شهرت یافتند. امپراتوری ساسانی در ایران ساخت اولین گنبدهای مقیاس بزرگ در ایران را آغاز کرد در حالیکه این بناها در دوره‌های رونسانس و باروک شهرت خود را بازیافتند که منجر به ساخت برخی از مشهورترین گنبدهای دنیا شد.

با ما همراه باشید تا در این قسمت مشهورترین گنبدهای ساخته شده در جهان را نشان دهیم.

عمارت پارلمان آمریکا


با شکوه‌ترین گنبدهای جهان

عمارت پارلمان آمریکا، در شهر واشنگتن و در بالای تپه ی کاپیتول قرار گرفته است.اولین جلسه‌ی کنگره، روز ۱۷ نوامبر ۱۸۰۰ با وجود نیمه ساخت بودن عمارت، در آن برگزار شد. گنبد چدنی عمارت پارلمان اولین گنبد قرار گرفته بر روی ساختمان نیست، بلکه دومین است. گنبد اولیه پس از گسترش عمارت در دهه‌ی ۱۸۵۰ میلادی برای جا دادن قانون‌گذاران روزافزون ایالت‌های جدید، با گنبد تازه‌ای جایگزین شد. این گسترش، طول عمارت را دو برابر، اما گنبد چوبی اولیه را کوچک‌تر کرد.



کلیسای جامع سنت پاول


با شکوه‌ترین گنبدهای جهان

کلیسای سنت پاول که در قرن ۱۷ ساخته شده، یکی از مشهورترین و شناس‌ترین جاذبه‌های لندن است. این کلیسای جامع طی بمباران‌های جنگ جهانی دوم، به طور قهرمانانه‌ای توسط آتشنشانان از کام آتش نجات پیدا کرد. گنبد تحسین برانگیزش از قصر سلطنتی سنت پیتر در رم الهام گرفته و ارتفاع آن به ۱۰۸ متر می‌رسد. گنبد بلند بیرونی باعث شگفتی می‌شود، در حالیکه دو گنبد درونی کوتاه به معماری داخلی توازن می‌بخشند.



گنبد بزرگ سانچی

با شکوه‌ترین گنبدهای جهان

گنبد بزرگ سانچی قدیمی‌ترین ساختار سنگی هند است و اصالتا به سفارش امپراتور آشوکای عظیم در قرن سوم پیش از میلاد ساخته شد. هسته‌ی ساختمان یک گنبد آجری است که روی مجسمه‌های بودا ساخته شده است. یک قرن بعد این گنبد با صفحات سنگی تا تقریبا دوبرابر اندازه‌ی اصلی‌اش گسترش یافت. بالای گنبد صاف شده و بر روی آن سه چتر قرار دارد.



پروژه‌ی عدن

با شکوه‌ترین گنبدهای جهان

پروژه‌ی عدن واقع در کورنوال انگلستان، بزرگترین گلخانه‌ی دنیا است. ساخت این پروژه دو سال و نیم طول کشید و در سال ۲۰۰۱ درهایش را به روی عموم گشود. پروژه‌ی عدن تحت سلطه‌ی دو ضمیمه‌ی بزرگ شامل گنبدهای به هم متصلی است که جایگاه گونه‌های گیاهی سرتاسر دنیا است. ضمیمه‌ی اول مدل‌ساز محیط استوایی و دومی دارای محیط مدیترانه‌ای است. این گنبدها دارای صدها سلول‌ شش و پنج گوش با قاب‌های فولادی است.



مسجد شیخ لطف‌الله


با شکوه‌ترین گنبدهای جهان

مسجد شیخ لطف‌الله که در قرن ۱۶ در اصفهان ساخته شده، یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است. برخلاف مسجد شاه، اینجا به عنوان مسجدی خصوصی برای خانواده‌ی سلطنتی ساخته شده بود. به همین دلیل، این مسجد مناره‌ای ندارد و اندازه‌اش کوچکتر است. به دلیل گنبد زیبا و عریض‌اش، اغلب در طول تاریخ، از مسجد شیخ لطف‌الله به عنوان مسجد گنبد دار نام برده شده است.



ریشستاگ (Reichstag)


با شکوه‌ترین گنبدهای جهان

ریشستاگ در اصل سال ۱۸۹۴ برای پاسخ دادن به نیاز امپراتوری آلمانی تازه متحد شده به یک ساختمان پارلمانی بزرگتر ساخته شد. معمارش، پاول والوت قصد داشت که ریشستاگ یادآور قصر رنسانسی باشد. در سال ۱۹۳۳ این ساختمان به شدت در آتش سوزی‌ که توسط کمونیست‌های هلندی به پا شد، شدیدا آسیب دید. پس از اتحاد دوباره‌ی آلمان این مکان تبدیل به محل ملاقات پارلمان مدرن آلمان، بوندستاگ شد. ریشستاگ در نتیجه بازسازی، دچار تغییرات قابل توجهی شده، مانند گنبد شیشه‌ای جدیدی که توسط معمار انگلیسی، نورمان فاستر طراحی شده است. گنبد دارای منظره‌ی ۳۶۰ درجه‌ای از اطراف شهر برلین است.



سانتا ماریا دِل فیوره (Santa Maria del Fiore)

با شکوه‌ترین گنبدهای جهان

ساخت قصر سلطنتی سانتا ماریا دِل فیوره در سال ۱۲۹۶ به سبک گوتیک آغاز و در سال ۱۴۳۶ به پایان رسید. این قصر کلیسای جامع زیبای فلورانس و نماد این شهر است. این قصر سلطنتی یکی از بزرگترین کلیساهای ایتالیا است و تا زمان مدرن، گنبد مشهورش بزرگترین گنبد دنیا بود. این بنا همچنان یکی از بزرگترین گنبدهای آجری دنیا است.



مسجد شاه

با شکوه‌ترین گنبدهای جهان

مسجد شاه (یا مسجد امام) در اصفهان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است. ساخت آن در سال ۱۶۱۱ آغاز شد و شکوه جلالش بیشتر به دلیل زیبایی موزاییک‌های هفت رنگ و خطوط نستعلیق آن است. سلسله‌ی صفوی ساخت گنبد ایرانی رنسانسی را آغاز کردند و گنبد مسجد شاه با ارتفاع ۵۳ متر، بلندترین گنبد اصفهان بود. ویژگی بارز گنبدهای ایرانی، موزاییک‌های رنگی آن است که خارج گنبدها را مانند داخل آنها می‌پوشاند.



گنبد سنگ
با شکوه‌ترین گنبدهای جهان

این گنبد که ساخت آن در اصل سال ۶۹۱ پس از میلاد مسیح به پایان رسید، یکی از ابتداییترین موفقیت‌های معماری اسلامی است. این گنبد در بالای معبد ماونت، یکی از بزرگترین مکان‌های مذهبی دنیا قرار دارد. با وجود مفهوم مشترک‌شان، گنبد سنگ مسجد نیست، بلکه آرامگاهی است که در زیر سقف بلندش از یک سنگ مقدس حفاظت می‌کند. احتمالا این گنبد شگفت‌انگیزترین ساختمان در شهر قدیم است که بالای آن با طلا پوشیده شده و از دور قابل رویت است. داخل این گنبد نیز پوشیده از سرامیک، موزائیک و خطاطی عربی زرق و برق‌دار است.



پانتئون


با شکوه‌ترین گنبدهای جهان

پانتئون در رم سال ۱۲۶ پس از میلاد به عنوان معبدی برای خدایان رومی ساخته شد و از قرن ۷ به عنوان کلیسای کاتولیک رومی مورد استفاده قرار گرفته است. معبد دارای گنبدی بتونی است که بخش بالایی آن باز است و این بخش از گنبد به «چشم» شهرت دارد. حدودا ۲ هزار سال پس از ساخت این معبد، گنبد مشهور پانتئون هم چنین بزرگترین گنبد تقویت‌نشده‌ی دنیا است.



کلیسای سنت پیتر


با شکوه‌ترین گنبدهای جهان

ساخت کلیسای سنت پیتر در سال ۱۵۰۶ آغاز و در سال ۱۶۱۵ به پایان رسید. معماران کلیسای سنت پیتر با الهام گرفتن از گنبدهای مشهور پانتئون و دووموی فلورانس به دنبال راه‌حل‌های ساخت عظیم‌ترین گنبد مسیحیت بودند. در سال ۱۵۴۷ میکلانژ با در نظر گرفتن معماری اصلی گنبد آن را دوباره طراحی کرد. گنبد سنت پیتر از کف کلیسا تا بالای صلیب روی آن، ارتفاعی حدود ۱۳۶ متر دارد و بلندترین گنبد دنیا به شمار می‌رود.

ادامه مطلب تعداد بازدید 125 ،  



  • paper | وب تک تاز بلاگ | وب مطالب وبلاگی
  • وب خسوف | وب وو تک